Meet the Zulu's - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Simone Befort - WaarBenJij.nu Meet the Zulu's - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Simone Befort - WaarBenJij.nu

Meet the Zulu's

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Simone

20 November 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Eindelijk klaarde het weer een btje op. Zon en wolken wisselde elkaar af en besloten om vandaag toch naar het strand te gaan. Met een Jeepy zijn we naar het park gebracht, je hebt een 4-weel-drive hiervoor nodig. Eerst reden we langs de traditionele vissernetten van de bewonders. De vissen worden nog op de ouderwetse manier (nette van takken) en met de speer gevangen. Grappig om te zien. Barry heeft hier en daar wat gesnorkeld en wat aardige tropisch vissen kunnen spotten. Best een mooi strand, maar toch hadden we er meer van verwacht. Omdat dit beschermd gebied is vind je er geen strandtenten of andere mensen. Ondankt vijf keer de zonnebrand gebruikt te hebben toch nog weten te verbranden met bewolking (hoe kan ik ook anders..). 's Ochtends hadden we nog een buurman (plaatselijke bewoner) naast ons verblijf een lift gegeven naar het dorp. Daarna moesten we hem helpen te pinnen (lijkt wel omgedraaide wereld) omdat hij voor het eerst een pinpas had en niet wist hoe het werkte (veel te modern voor zo'n man). Daarna hebben we zelf wat in de township rondgewandeld. Voelde goed en veilig aan ondanks dat wij de eninge blanken waren. Volkje hier is erg vriendelijk en niet zoals de grote (druk bezochte) steden. Zijn niet zo heel veel toeristen hier gewent. Nadat we de buurman thuis weer hadden afgezet moesten we beloven een volgende keer een bezoekje te brengen aan zijn gezin in huis. Dit hebben we dan ook de volgende dag gedaan en zo belandde we tussen de echte Zulu's. Met gebrekkig Engels communiceren (Zuid-Afrikaans spraken ze niet, Zulus wel) liet Zakhele ziet hoe hij zijn eigen huis (2 bij 3 vierkante meter!) had gemaakt van bij elkaar geraapte stenen. Geen electriciteit in huis en met E 6,- per dag moest hij zijn vrouw, kind en moeder onderhouden. Heel gastvrije mensen zelf hadden we bier en wijn meegenomen (een feestje voor hun) en hebben we het best gezellig gemaakt in het huisje (betergezegt hut). Wat een verschil met de wereld waarin wij leven!! Toen Barry vertelde dat wij overal belasting voor betalen ook voor naar de wc kwamen ze niet meer bij van het lachen! In een schrift deelde we woorden met elkaar in Nederlands, Engels en Zulu's. Een heel bijzondere ervaring voor ons! Ze wilde ons graag meenemen naar de medicijnman de volgende dag wat ons erg leuk geleken had maar we moeten echt verder richting Kaapstad. Volgende ochtend afscheid genomen van onze Zulu-vrienden en naar Warners beach (buiten Durban) gereden.

Wen, we hebben je vlinder in het echt gezien van je eerst geschilderde schilderij. Paar fototjes van gemaakt natuurlijk. En paps bedankt voor de ruimte aan foto's op deze site maar we kunnen nog steeds niet uploaden vanaf deze comp. Balen! Hopen dat de volgende computer het wel toelaat! Leuk alle reacties! Joopy lekker naar het strand geweest,fijn om te horen!

Tot de volgende keer, liefs vanuit Kosi bay'/Durban

• 20 November 2009 - 10:47

Jan & Wendy:

he kinders
    wat een leuke ontmoeting met de buurman en wat leuk dat je die vlinder in het echt gezien heb, volgens mij hebben jullie de tijd van jullie leven daar. Nou geniet maar lekker nu kan het nog straks ben je weer thuis en dan moet je weer haasten en vliegen. Wat hebben jullie trouwens gegeten daar is het nog een beetje te pruimen?
    Met joop gaat het goed.
    Wij kijken uit naar jullie volgende verslag
    dikke kus van ons

• 20 November 2009 - 12:49

Katja En Igor:

Dag Lieverds,
    Wat een interessante verhalen en ervaringen zeg! Goed te horen dat jullie de tijd van jullie leven hebben.. Wat een verschil he van leven daar.
    Jammer dat het strand een beetje tegenviel maar de rest klinkt allemaal geweldig.
    Ik hoop dat jullie mijn smsjes op jullie nl nummer ontvangen.
    Nog 3 hele weken genieten! Doen jullie goed hihi!
    Geniet ervan!
    Hier nog steeds alles hetzelfde...
    Vanavond gezellig bij pauline zitten en misschien nog ff bij mariska. Ik zal joop even extra knuffel geven!
    Jammer dat de foto's het niet doen, dan maar wachten tot jullie terug zijn!!
    Kusjes van ons

• 20 November 2009 - 20:03

Mom :

Misschien maar goed dat jullie niet mee konden naar de medicijnman,zolang je je goed voelt heb je daar niets te zoeken. Geweldige ervaring om je bij deze mensen zo welkom te voelen, je komt letterlijk hun wereld binnen en dan ervaar je de contrasten intens. Durban, dat schiet al lekker op zeg. Waar vandaan vliegen jullie terug, Kaapstad of Johannesburg? Ik pak zo de kaart erbij om me te orienteren. Liefs en xx

• 21 November 2009 - 09:13

Victor:

hay schatjes van me!!!!

simone je schrijft het echt heel leuk! zit telkens weer met plezier te lezen..
    ben echt wel een beetje jaloers op jullie avontuur hoor ;) echt stoere dingen gedaan :D
    hoop snel de bijbehorende foto's te kunnen zien.
    in the meanwhile, heel veel plezier nog en wacht weer op je volgende verslag :P

dikke kus!! en grote knuffel, victor