Yo bro: surf's up dude! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Simone Befort - WaarBenJij.nu Yo bro: surf's up dude! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Simone Befort - WaarBenJij.nu

Yo bro: surf's up dude!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Simone

25 November 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Even een verslagje voor de afgelopen twee dagen.

Gistere een zware nacht gehad en de volgende ochtend wilde we eigenlijk weg uit Coffee bay maar waren te vermoeit voor weer een lange reis. Aan de overkant zat nog een andere backpacker waar we ook van gehoord hadden en besloten daar een ontbijt te nemen en voor even het bed in te duiken. De zon scheen volop en het was een te mooie dag om er lang in te blijven dus besloten we een surflesje te nemen. Dit was in Umzumle helaas niet mogenlijk, door alle regen van de afgelopen dagen was de rivier die in de zee stroomt groter geworden en het water troebel. De haaien zijn dol op al het lekkers wat de rivier meebrengt en zijn actief in dit water. Door de kleur zijn de haaien moeilijk te zien dus een beste die het water in duikt (wij niet in elk geval!) Mooie kans om vandaag te surfen. Echt een beginnersles maar wat is dat (nu al) leuk om te doen zeg! Echt kicken als je op die (nog grote) plank staat whooeee! De sfeer 's avonds was veel beter dan de overkant en de mensen heel relaxt.

De volgende ochtend zouden we naar Jeffreys bay rijden (700 km hier vandaan) maar het zonnetje scheen om 5.10 uur al zo lekker en er stond voor vandaag een beachdag geplant dat we besloten nog een nachtje te blijven. Met een groep het strand op btje proberen te surfen, lunchen, volleyballen en chillen was erg gezellig. 's Avond waren er gratis oesters vers uit de zee en met z'n alle probeer je dan toch maar zo'n ding met een hoop cirtoen en e\dergelijke naar binnen te slurpen (bah!), maar ik kon natuurlijk niet achter blijven.. Deze backpackers met (zoals bijna altijd tot nu toe) een blanke eigenaar betekend ook veel voor de lokale bevolking. Er hangt veel aan informatie over hoe deze groep te kunnen steunen op een goede manier. Kinderen geen snoep geven voor de tanden, kleding sponseren, de was wordt aan hen besteed, kinderen die komen optreden of trommelen en dergelijke. Verder worden er hier de hele dag door activiteiten georganiseerd van 's ochtend vroeg tot 's avonds laat. Naar onze mening zijn ze hier goed en eerlijk bezig. Zo goed dat we hierna nog een nacht zullen blijven. s' Avonds naar de zonsondergang op de heuvel gekeken met een groep en er werd verteld waar deze plaats zijn naam aan heeft te danken. Jaren geleden noemde men deze plaats "de baai van de otter" totdat er op een dag een schip met koffie hier voor de kust verzonk en de bewoners alle koffie vonden. Afrikanen geven alle dingen waar ze iets in zien (een boom landschap of dergelijk) de naam waar het op lijkt zoals de luipaard-rots de kamelen berg enz. Deze oude otter-baai heet nu dan ook Coffee bay. Helaas liet het weer ons vanavond weer in de steek en was het niet zo'n mooie zonsondergang als de "sundown on African sky" maar toch een paar mooie plaatjes van de bliksen kunnen maken.

Oh en zus maak je aub geen zorgen, je kent me, ik ben een verstandige meid ;-) en heb mijn eigen tarzan aan mijn zij.

Liefs vanuit Coffee bay

Simba

• 25 November 2009 - 19:25

Rose-Mary:

Wat hebben jullie toch een heerlijke vakantie :D Surfen, zonsondergangen zien, chillen, etc; ben best wel jaloers, hier grijze dag met veel regen en wind :S nix an dus.
    Geniet lekker verder nog :D
    Rose-Mary.

• 25 November 2009 - 21:12

Mariska, Jan Wendy &:

Wat jammer van het weer maar ondanks alles doen jullie toch hele spannende en leuke dingen. Het weer kan niet zo slecht zijn als hier. De plassen staan bij de achterdeur. Het is hier dus stralend weer.
    Mariska heeft vanmiddag gelopen in de polder met JOOP. Morgen zit ze de hele dag op school dus gaat hij hebben naar de uitlaatservice.
    Lukt het nog steeds niet met die foto;s of hebben jullie het te druk daarvoor.
    Kijk goed uit en tot het volgende verslag
    dikke kus vanuit het stralende OOSTZAAN

Mariska, Jan, JOOP en Wendy

PS de groeten van Xander en niek

• 26 November 2009 - 20:27

Mom :

Heel verstandig om ter plaatse te genieten en niet door te jakkeren,geen probleem toch om Kaapstad evt niet te halen. Mooi excuus om nog eens te gaan.Kan makkelijk want deze vakantie is de helft goedkoper dan jullie dachten!!!xxxxx

• 27 November 2009 - 12:14

Katja :

Whoo! Surfen helemaal gaaf! Ondanks het weer hebben jullie toch weer mooie verhalen weer..
    Leuk dat jullie zoveel mensen ontmoeten gezellig hoor..en erg fijn dat de lokale bevolking een goed hart heeft.
    Ben echt zo benieuwd naar de foto's maar komt wel zodra jullie thuis zijn...
    Kus van hier

• 29 November 2009 - 14:33

Henk En Rie:

wij zijn weer helemaal bij.nog hele fijne dagen mooi weer en gooi je niet
    voor de haaien.veel liefs en nu maar snel terug.henk&rie