Cape Town - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Simone Befort - WaarBenJij.nu Cape Town - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Simone Befort - WaarBenJij.nu

Cape Town

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Simone

04 December 2009 | Zuid-Afrika, Kaapstad

We zijn er dan alweer beland: onze final destination Kaapstad. Times fly when you're having fun... Het feest kan beginnen na een korte rit vanaf Swellendam. Op de weg naar de hoofdstad zagen we het eea veranderen, potholes verdwenen als sneeuw voor de zon en het vee graast en ligt niet meer op de snelweg maar achter "normale' hekken en zelfs de mensen lopen niet meer op de snelweg! Hoe meer we naar beneden trekken hoe meer westers het begint te worden. De regel op kruispunten "wie het eerst komt, wie het eerst maalt" vervalt en de stoplichtingen nemen hun taak over. Ze zijn hier overal bezig met het verbeteren van de weg wat natuurlijk ook voor een hoop werkgelegenheid zorgt voor de inwoners, we hebben een paar leuke plaatjes van de werkstijl kunnen schieten. Een man graaft in t asvalt met zo'n ouderwetse bijl en 7 ander staan er bij en kijken er naar of vallen in slaap met hun hoofd van op het bovenste gedeelte van hun schep.. Ik denk dat ik mezelf zou verraden wanneer de toetsen van mijn toetsenbord op mijn hoodf gegraveerd zouden zijn, maargoed.. het is een leuk vermaak tijdens zo'n reis.
Het begin van Kaapstad rij je langs kilometers aan sloppenwijken waar de mensen niet nog geen eens over een toilet beschikken. Ondanks de westerse sferen is een ding wat onveranderd blijft in Zuid Afrika: de beveiligingen om de huizen prikkel- en electradraad, honden en beveiligingsmannen. Of dit nou altijd zo nodig is zijn de meningen hier over verdeeld maar een ding is zeker, veilig voel je je wel..

Eerste dag even het blok rondom Longstreet verkent zodat we de weg terug zouden kunnen vinden in de nacht in het centrum. Kaapstad is weer anders dan Jo'burg, meer westers minder getto's. Voor Afrikaanse begrippen een veilige stad voor een banke toesist met gezond verstand. Castel backpackers was weer anders dan we gewend waren, een backpacker in de grote stad midden het centrum in de hoofdstraat. Btje vreemd verblijf maar spullen in de kluis, deur op slot en gaan met die afriaanse banaan. De avond hiervoor zijn we uiteten geweest in Longstreet. De straat zou afgesloten worden zonder verdere aanwijzingen voor parkeerd verkeer: auto's werden verwijderd met sleepwagens (tja er stond toch echt dat vanaf 4 dec de straat gesloten zou zijn).

Einde van de ochtend eerst de tablemounten beklommen (pfff) twwe en een half uur alleen maar trap-op via de rotsen op het heetste moment van de dag. Terreble kan ik je vertellen zonder schaduw met zo'n 30+ temperaturen! Helemaal bekaf naar beneden voor tien euro maar het liftje naar beneden genomen, onderaan nog een probleem: de auto stond hier niet geparkeerd en geen taxies.. Dus ik mijn liefste gezichtje maar opgezet en mijn duim langs de kant van de weg opgestoken en guess, de eerst auto was zo vriendelijk om te stoppen en ons een lift te geven na zo'n barre tocht. Een geschenk uit de hemel op dat moment! Ouder blank stel waar we ook blijkbaar mee in de lift zaken die op vakantie was dus daar wilde we wel instappen. Good deal for nothing!

's Middags danwel wat vermoeid naar "the big happening" gegaan waar de loting van het WK bekend gemaakt zou worden. Longstreet voor een groot gedeelte afgesloten en het max. aantal personen van 200.000 was om half vijf al bereikt. Blije afrikanen juigend met vlagggen en versiersels huppelend door de straat. Ongelovelijk wat een voorpret deze mensen al samen hebben een groot feest. Grote schermen in de straat om de pools bekent te maken, hier en daar een groep Franse, Engelse, Brazilianen Duitsers en Nederlanders. Live opstredens van Afrikaanse bodum en zelf "the good old men himself": Nelsen Mandela gaf een kort life interview vanaf zijn luie stoel thuis voor dit spektakel. Heel bijzonder om mee te maken voor ons, de boel was erg goed georganiseerd (beter dan koninginnnendag!) en er was een overvloed aan beveiliging op straat. In de late uurtjes na een aantal drankjes verder maar op het bankon gaan zitten om de boel van boven te bekijken onder het genot van onze zelf geselecteerde zoete witte wijn vanaf de farm.

Tot zover jullie eigen verslaggever in Cape Town,

With love,

• 07 December 2009 - 19:06

Rose-Mary.:

Wat heerlijk om dit allemaal zo "mee te mogen beleven". Wat hebben jullie een prachtige reis (gehad)en ik zou zeggen: Geniet nog even heel hard van deze laatste dagen :D Eenmaal THUIS kunnen jullie weer aan de bak, en hier is het zeker GEEN 30 graden :S
    Groetjes van Rose-Mary.

• 07 December 2009 - 19:31

Jan, Mariska & Wendy:

jemig wat hebben jullie al veel meegemaakt in de 4 weken. maar wat jullie allemaal doen, doe ik jullie na na. maar voor jullie is het een hele mooie ervaring. zal blij zijn als jullie weer terug zijn.

dikke kus van ons en een dikke lik van joop

• 07 December 2009 - 21:28

Dad:

Vast van deze kant ook een fijn voorproefje; alsof ze alleen in affrica voorplesier kunnen hebbie. Hier de laatste vier weken ongeveer drie weken geen zon nie, maar regen. en de komende tijd eerst nog een paar daagjes regen en dan ... kunnen ze misschien uit het vet! (volgens Krolletje). Zijn jullie eigenlijk in een zwart gat gevallen?? Ik heb al mijn spaargeld gestopt in een enorme hoeveelheid foto-ruimte voor jullie en het resultaat tot nu toe is een konstante blik in een wel heel grote en donkere pothole. Als jullie een foto-avond organiseren begrijp je zeker wel dat ik op de eerste rij wil plaats nemen, en dat mijn drankje al betaald is!
    Even serieuzer: vraag eens aan een Zuid-Afrikaan wat voor hem/haar het begrip Ubuntu betekent. Het is, heb ik me laten vertellen, een begrip dat van zuid-afrikaanse oorsprong is en dat alleen voorkomt op het zuidelijk halfrond. Waarschijnlijk aanleiding voor een leuk gesprek.

groetjes

• 08 December 2009 - 06:40

Peter:

Leuk jongens, heb weer even 15 minuutjes zitten lezen, als je nog in capetown zit, probeer ook lions head te beklimmen tegen zonsondergang en zien de zon ondergaan op de top en dan als de sodemieter naar beneden in het donker (en regel dat er een taxi op je staat te wachten... ik vergeten) :) geniet van laatste dagen